Ελένη Λαζαρή, Μαΐλλη Μαρία, Α2 – Μαρία Φραζή, Α3 – Ναρλή Ελευθερία, Α3 – Διατροφή

Μεσογειακή Διατροφή

mesogeiagipyramida1Η Παραδοσιακή  Μεσογειακή Διατροφή μετά από μελέτες έχει αποδειχτεί η πιο υγιεινή διατροφή. Χαρακτηρίζεται από συνήθειες  διατροφής που είχαν οι κάτοικοι της Κρήτης και της Νότιας Ιταλίας στην δεκαετία του 1960. Χάριν στις θεραπευτικές της ιδιότητες μας προφυλάσσει από εμφράγματα του μυοκαρδίου, από διάφορες μορφές καρκίνου και ακόμα προστατεύει το δέρμα από τα σημάδια του χρόνου, δηλαδή τις ρυτίδες.  Επίσης δεν έχει αρκετές θερμίδες, βοηθάειτον οργανισμό μας αλλά και την καλή λειτουργία του εντέρου κ.α.

Μετά από πολλές μελέτες διαπιστώσαμε πως οι κάτοικοι Μεσογειακών περιοχών ζουν περισσότερο σε σχέση με άλλους κατοίκους διαφορετικών περιοχών . Έτσι είναι φυσικό πως με το πέρασμα του χρόνου όλο και περισσότερες περιοχές ακολουθούν πιστά τη Παραδοσιακή  Μεσογειακή Διατροφή.

Το μενού στη Μεσογειακή Διατροφή αποτελείται κυρίως  από Χορταρικά, φρούτα, όσπρια, λαχανικά, αγνό τυρί ,ζυμωτόμαύρο ψωμί, ωμό ελαιόλαδο, ξηροί καρποί, λίγο σπιτικό κρασί και ψάρια . Όλα αυτά σε συνδυασμό με την καθημερινή άσκηση αποτελούν τη μακροζωία ,την υγεία και την ομορφιά.

Τα χαρακτηριστικά της είναι τα εξής:

  • Πολλά τρόφιμα  φυτικής προέλευσης όπως φρούτα ,λαχανικά ,πατάτες ,δημητριακά ,και όσπρια
  • Το ελαιόλαδο είναι βασικό έλαιο  αναπληρώνει όλα τα άλλα λίπη και έλαια όπως το βούτυρο, μαργαρίνη κτλ.
  • Καθημερινά καταναλώνουν λίγη ποσότητα γαλακτοκομικών προϊόντων όπως το τυρί και το γιαούρτι.
  • Σε εβδομαδιαία βάση είναι η κατανάλωση ψαριού και πουλερικών (όχι καθημερινά)
  • Το πολύ 4 αυγά την εβδομάδα (μόνο μέσα στα φαγητά)
  • Σε εβδομαδιαία βάση η κατανάλωση ζάχαρης (μόνο βέβαια στα γλυκά)
  • Μόνο λίγες φορές το μήνα »Κόκκινο» κρέας (μοσχάρι ,χοιρινό)
  • Καθημερινή φυσική δραστηριότητα  ως που να συντηρεί την αίσθηση καθημερινής υγείας και ευεξίας.
  • Μετρημένη κατανάλωση κρασιού(1-2 ποτηράκια κρασιού το γεύμα)           (Ελένη Λαζαρή, Α2)

mesogeiakhdiatrofikhpyramida

Κρέας και Μεσογειακή Διατροφή

kreas31Γνωρίζουμε πως στις διατροφικές συνήθειες και προτιμήσεις μας πρέπει να συμπεριλαμβάνονται οι kreas2πρωτεΐνες. Η ομάδα αυτή των τροφίμων αποτελείται κυρίως από το κρέας. Δυστυχώς, όμως, πλέον, η συχνή κατανάλωσή του μπορεί να προκαλέσει βλάβες στην υγεία μας. Ορισμένα είδη κρέατος περιέχουν ουσίες σε μεγάλη ποσότητα όπως τα κορεσμένα λιπίδια, τα οποία δεν μας προσφέρουν θρεπτικά συστατικά. Παρ΄όλα αυτά οι πρωτεΐνες πρέπει να καταναλώνονται, πάντα με μέτρο. Άλλωστε, σκοπός μας δεν είναι η απομάκρυνση του κρέατος από τη διατροφή μας, αλλά η ελαττωμένη κατανάλωσή του. Γι’  αυτό το λόγο υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις που αν ακολουθήσουμε θα καταφέρουμε να ισορροπήσουμε τη διατροφή μας. Τέτοια εναλλακτικά τρόφιμα είναι τα όσπρια (φακές, φασόλια, ρεβύθια) και το ψάρι. Αυτά τα τρόφιμα περιέχουν ίδιες ποσότητες πρωτεϊνών και μπορούν να αντικαταστήσουν τα διάφορα λιπαρά είδη κρέατος. (Μαρία Φραζή, Α3)

Το ελαιόλαδο στη Μεσογειακή Διατροφή

ladi2ladi1Η διατροφική αξία του ελαιολάδου είναι πλέον αναμφισβήτητη, αφού περιέχει θρεπτικά συστατικά πολύτιμα για τον οργανισμό και την υγεία γενικότερα, όπως βιταμίνες, ιχνοστοιχεία, φυτικές ίνες, μέταλλα και μονοακόρεστα λιπαρά οξέα. Η αναφορά στον Ιπποκράτειο Κώδικα περισσότερων από εξήντα φαρμακευτικών χρήσεων του ελαιολάδου δείχνει τη σημασία που κατέχει. Αποτελεί ένα προϊόν που προφυλάσσει από τη φυματίωση, τους ρευματισμούς, βοηθά στην επούλωση των πληγών, μειώνει την κακή χοληστερίνη, ενώ φαίνεται να αυξάνει την καλή, και αποτελεί ασπίδα προστασίας κατά του καρκίνου και της γήρανσης.

Το ελαιόλαδο αποτελεί το βασικότερο συστατικό της διατροφικής πυραμίδας στη Μεσογειακή  Διατροφή, που είναι πρότυπο υγιεινής διατροφής, αφού προλαμβάνει και αντιμετωπίζει διάφορες παθήσεις προσφέροντας ταυτόχρονα και μακροζωΐα.

eliesΟι αντιοξειδωτικές ουσίες που έχει το ελαιόλαδο, όπως η βιταμίνη Ε , τα καροτενοεειδή, που βρίσκονται σε μεγαλύτερη περιεκτικότητα στις πράσινες ελιές και οι φαινόλες που εξαρτώνται από τις κλιματολογικές συνθήκες, την παραγωγή, την αποθήκευση και την ωριμότηττα των ελιών, αποτελούν τα βασικά θρεπτικά στοιχεία που το έχουν αναδείξει τόσο σημαντικό για την προώθηση της υγείας.

Εκτός από τις αντιοξειδωτικές ουσίες, το ελαιόλαδο έχει ως κύριο συστατικό το σκουαλένιο, συστατικό που φαίνεται ότι μειώνει την πιθανότητα εμφάνισης μελανώματος στο δέρμα. Επιστημονικές μελέτες αναφορικά με τις ευεργετικές ιδιότητες του ελαιολάδου, έχουν αποδείξει τη θετική του επίδραση στα λιπίδια του αίματος και γενικότερα στο καρδιαγγειακό σύστημα, καθώς επίσης και την πόληψη σχηματισμού θρόμβων και συσσώρευσης αιμοπεταλίων, με αποτέλεσμα τη μικρότερη συχνότητα εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων.

Το ελαιόλαδο, όμως,  φαίνεται να παίζει ρόλο στην πέψη των τροφών και την απορρόφηση θρεπτικών συστατικών, όπως salada1ασβεστίου, σιδήρου και μαγνησίου), καθώς και στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας, χάρη στην ελαφριά υπακτική δράση του. Οι σαλάτες με φρέσκα λαχανικά περιέχουν σημαντικές βιταμίνες και θρεπτικά συστατικά, πολλά από τα οποία όπως η βιταμίνη Α, D, E, K καθώς και τα καροτενοειδή (β-καροτένιο, λυκοπένιο, λουτεΐνη κλπ), που για να απορροφηθούν από τον οργανισμό σε επαρκείς ποσότητες χρειάζονται να λαμβάνονται μαζί με λιπαρό υπόβαθρο.

Σχετική έρευνα πάνω στον βαθμό απορρόφησης θρεπτικών συστατικών έδειξε πως οι διάφορες σάλτσες και τα dressings που είναι πλούσια σε μονοακόρεστα λιπαρά και που συνοδεύουν συνήθως τις διάφορες σαλάτες και τα ψητά λαχανικά, φαίνεται πως αποτελούν το καλύτερο λιπαρό μέσο απορρόφησης μεγαλύτερων ποσοτήτων κυρίως καροτενοειδών. Έλαια όπως η ελαιοκράμβη (canola) φαίνεται πως οδήγησαν σε καλύτερη απορρόφηση καροτενοειδών, γεγονός που δείχνει ότι η πηγή αυτή των λιπιδίων αποτελεί μια καλή επιλογή για όσους  θέλουν και χαμηλότερα λιπαρά, αλλά επιθυμούν να βελτιστοποιήσουν την απορρόφηση των καροτενοειδών από φρέσκα λαχανικά.

Ωστόσο, το ελαιόλαδο και ιδιαίτερα το παρθένο ελαιόλαδο, το οποίο περιέχει μεγαλύτερες ποσότητες μονοακόρεστων λιπαρών ανάμεσα (σε σχέση με τα έλαια που χρησιμοποιούνται γενικά στη μαγειρική), εκτός από τα ευεργετικά θρεπτικά συστατικά που περιέχει, φαίνεται να προωθεί την απορρόφηση μεγαλύτερων ποσοστήτων θρεπτικών συτατικών, τόσο από τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά,  όgreece2οο και από άλλα, όπως η πατάτα. Για το λόγο αυτό συστήνεται η κατανάλωση και χρησιμοποίησή του, τόσο στο μαγείρεμα, στην ωμή μορφή του, όσο και ως λιπαρό υπόβαθρο στις σαλάτες.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε βέβαια πως η κατανάλωση τόσο του ελαιόλαδου όσο και άλλων μορφών ελαίων, πλούσιων κυρίως σε μονοακόρεστα λιπαρά, θα πρέπει να γίνεται με μέτρο και όχι με υπερβολή. Έτσι, λοιπόν, ακόμη και με μια μικρή ποσότητα ελαιολάδου, μπορούμε να έχουμε εξαιρετικά αποτελέσματα, όσον αφορά στην απορρόφηση θρεπτικών συστατικών και ταυτόχρονα μια βέλτιστη επιλογή για τη διατήρηση χαμηλών ποσοτήτων λιπαρών στο καθημερινό μας λιπαρό διαιτολόγιο.  (Ναρλή Ελευθερία, Α3)

Η διατροφή των Ελλήνων στη διάρκεια των χρόνων

ospria11Η διατροφή των Αρχαίων Ελλήνων. Οι Αρχαίοι Έλληνες έτρωγαν λαχανικά, που καλλιεργούσαν οι ίδιοι krasi2και  έτρωγαν  όσπρια, όπως κουκιά, φακές. Το αγαπημένο τους φαγητό ήταν τα φρούτα και οι ξηροί καρποί. Όλα τα γλυκά τους φτιάχνονταν με μέλι και αλεύρι. Τα φαγητά τους αρωμάτιζαν με θυμάρι και ρίγανη. Επίσης, έπιναν κρασί, που ήταν πάντα νερωμένο. Ακόμα κατανάλωναν ελαιόλαδο και δημητριακά. Στην εποχή μας έχουμε πολύ εκτιμήσει τη διατροφή των Αρχαίων Ελλήνων, η οποία αποτελεί τη βάση της Μεσογειακής διατροφής.

Στην εποχή της Τουρκοκρατίας.  Η διατροφή των Ελλήνων αυτή την περίοδο αποτελεί την ελληνική παραδοσιακή laxanikaδιατροφή. Η βασική τροφή του ελληνικού λαού ήταν το ψωμί. Η κατανάλωση κρέατος ήταν πολύ περιορισμένη. Κρέας έτρωγαν συνήθως στις μεγάλες γιορτές, τις Κυριακές και τα πανηγύρια. Σημαντική θέση στην διατροφή των Ελλήνων αυτήν την εποχή είχαν τα όσπρια, ιδιαίτερpsomi1α στις περιόδους νηστείας αποτελούσαν το κυριότερο φαγητό. Τα διάφορα λαχανικά και χόρτα ήταν συνηθισμένες τροφές ιδιαίτερα στις περιοχές όπου παράγεται πολύ ελαιόλαδο. Οι κάτοικοι των νησιών και των παράλιων περιοχών κατανάλωναν ψάρια και θαλασσινά, όπως οι αρχαίοι Έλληνες, οι πρόγονοί τους.

psaria1Η Ελληνική παραδοσιακή διατροφή όπως εκείνη των ελαιοπαραγωγικών περιοχών, που στηριζόταν στη χρήση του ελαιολάδου, έχει αποδειχτεί από τις σύγχρονες επιστημονικές έρευνες ότι είναι πολύ υγιεινή, διότι συνδυάζει τα απαραίτητα συστατικά για τον οργανισμό.                                                                                                                                                                             (Μαρία Μαΐλλη, Α2)

 Όπως είδαμε, η διατροφή των αρχαίων Ελλήνων λιτή και βασισμένη στο ελαιόλαδο, τα όσπρια, τα λαχανικά είναι υγιεινή και πέρασε μέσα από τους βυζαντινούς κατοίκους της Βυζαντινής αυτοκρατορίας σε όλους τους κατοίκους της Μεσογείου και τώρα ονομάζεται Μεσογειακή Διατροφή. Ας την ακολουθήσουμε αφού είναι καθαρά … γέννημα – θρέμμα της ελληνικής μας πολιτιστικής κληρονομιάς!

Περί

Είμαι θεολόγος, εργάζομαι στο 2ο Γυμνάσιο Καλύμνου, Δωδεκάνησα και είμαι υπεύθυνη πολιτιστικού προγράμματος και έργου etwinning με θέμα μια διαδικτυακή εφημερίδα ελληνική με σχολεία της Ελλάδος και ευρωπαϊκή με κύρια γλώσσα τα αγγλικά και σε συνεργασία με 12 ευρωπαϊκά σχολεία και 10 ελληνικά. Στόχος μου είναι τα έργα αυτά να βοηθήσουν τα παιδιά να αγαπούν να μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν με τρόπο ευχάριστο, να ψυχαγωγούνται κυριολεκτικά, να μάθουν να συνεργάζονται και να αναγνωρίζουν στο πρόσωπο του συμμαθητή τους το πρόσωπο του Θεού τους, δηλαδή ένα πρόσωπο ανεπανάληπτο σε αξία, μοναδικό και άξιο να μοιάσει στον Θεάνθρωπο Χριστό, προκειμένου η ζωή του να αποκτήσει το πραγματικό της νόημα : τη θέωση εν Χριστώ Ιησού.

Αναρτήθηκε στις Έχω μια ... λιγούρα, Διατροφή

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Έγγραφα Αρχείων

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Μαζί με 15 ακόμα followers

Στατιστικά...
  • 44,769 επισκέψεις
kalymnosola

Όλα όσα συμβαίνουν στην Κάλυμνο

Marianna M.

Handmade jewelry with Polymer Clay and Macramé - Cavandoli knots - Χειροποίητα κοσμήματα με πολυμερή πηλό και Macramé – Cavandoli κόμπους

religious

A fine WordPress.com site

My Blog

The greatest WordPress.com site in all the land!

Il Blog di Tino Soudaz 2.0 ( un pochino)

Provando tanto, prima o poi riesco anche se tante cose continuo a non capirle

Α1 - 2ο Γυμνάσιο Καλύμνου

Ζώντας στην κοινωνία της Πληροφορίας

Twitterova družina

nove tehnologije u nastavi

Diving in the Oceans of Knowledge!

A Journey with Our Journal

"Η βασιλεία του Θεού εντός υμών εστιν..."

ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΕΙΣ Ι.Μ. ΚΑΛΥΜΝΟΥ-ΛΕΡΟΥ-ΑΣΤΥΠΑΛΑΙΑΣ

Effective Social Networking

How to be an Effective Member of the Top Social Networking Sites

kgerogianni

A topnotch WordPress.com site

ExploreDreamDiscover Talks

Travel, culture, food, and perception

taste of colours

everything has got taste

The Student Gazzete

Getting to know us

XML

4 out of 5 dentists recommend this WordPress.com site

WordPress.com News

Ζώντας στην κοινωνία της Πληροφορίας

The Student Gazette

Getting to know us

Gluten Free Gus

Baking Joy Into Every Gluten-free Bite

Αρέσει σε %d bloggers: